2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Търсенето на допирни точки между психоаналитичния модел на Фройд и структурата на потребностите на Маслоу на класическо потребностно-мотивационно ниво се базира на общото за двете възприемане на човека като енергетична система, пълна с динамични стремежи. И Фройд и Маслоу заключват, че като всяка енергетична система, човек през цялото си съществуване се стреми към състояние на покой, към уталожване на психическото напрежение или запълване на някакъв дефицит,проявяващи се в чувства на безпокойство и угнетеност. Централно място в двете теории заемат силите, създаващи напрежение, разпознаването им и изучаването на взаимните им евръзки (динамичните нагонни отношения при Фройд и относително стабилната йерархия на потребностите при Маслоу). Съпоставителният анализ е ограничен в рамките на понятийната и структурна организация на потребностно-мотивационно ниво при двете теории, като се прави опит и за откриване двойки-аналози между потребностите на Маслоу и динамичните отношения, създаващи напрежение, при Фройд.
Първият пункт, по който търсим допирни точки са характеристиките на понятието, с което се означават силите, насочващи човешкото поведение, т.e. общите особености на нагоните и потребностите
-и нагоните и потребностите изпълняват активираща, насочваща функция спрямо организма.
-те са постоянно действащи сили, атакуващи вътрешността на тялото
-нагоните и потребностите са универсални за всички хора.
-вродени са, не се придобиват в хода на индивидуалното развитие
-снемането на напрежението при нагоните и запълването на дефицит при потребностите се осъществява чрез удовлетворение на желанията и нуждите.
-поведението, чрез което се извършва задоволяване не е вродено; то се учи, следователно е различно в различните общества и при различните индивиди.
-четирите компонента на нагона могат да се отнесат и към потребностите;
*натиск (двигателен момент на нагона), проявява се чрез напрежението от незадоволени желания, а при потребностите чрез усещане на някаква липса;
*цел - винаги е задоволяването; като е възможно комбиниране и взаимозаменяне на междинни цели при нагоните, а при потребностите - променяне и обръщане на реда на задоволяване (от нисши към висши);
*обект - онова, чрез което се постига целта; връзката му с нагона и потребността не е изначална (по-горе отбелязахме за поведението, чрез което се извършва задоволяване); обектът може многократно да се променя (при нагоните има преплитане при един и същ обект и фиксация при тясно обвързване с 1 обект)
*източник - соматичен процес в даден орган или част от тялото, чието дразнение е представено в душевния живот чрез нагона или потребнастта, но трябва да отбележим, че това се отнася само до нисшите потребности от йерархията на Маслоу;
Вторият пункт за сравнение е структурната организация на потребностно-мотивационно равнище при Фройд и Маслоу. И двете теории предлагат структура на човешката мотивация, представят отделните й компоненти и връзките помежду им.
-Фройд разграничава две основни сили, мотивиращи действията ни - стремежът към съзидание (нагоните на Ероса) и стремежът към разрушение (нагоните към смъртта), съответно енергията на двата вида нагони е либидо и мортидо(терминът е взаимстван от психоаналитичната концепция на Бърн). Либидните нагони са сексуалните и част от азовите (нарцистичните себесъхранителни), а нагоните към смъртта са друга част от азовите. Либидните и деструктивните нагони са в постоянно противоборство.
-Маслоу подобно на Фройд също обособява силите, движещи човека, като ги организира в йерархия от потребности. Най-общо в нея се разграничават две групи нужди - нисши и висши (съответно по-силни и по-слаби); между тях съществуват много различия: време на възникване в онто- и филогенетичен план, значимост за оцеляването, за растежа и развитието, трудности и условия при удовлетворяването). Двете групи потребности, също като нагоните при Фройд, са в посоянна връзка, тъй като появата на висшите потребности е невъзможна преди поне частичното удовлетворяване на нисшите. При промяна в условията на живот е възможна промяна в реда на потребностите или обръщане(от висши - отново към нисши).
Третият пункт от съпоставителния анализ е търсенето на конкретни двойки-аналози между потребностите на Маслоу (те са изходната ни точка) и динамичните отношения, усилващи напрежението в организма (изразяващи се като желания). Представянето на двойките-аналози е таблично.
ПОТРЕБНОСТИ ПО МАСЛОУ |
ДИНАМИЧНИ ОТНОШЕНИЯ ПРИ ФРОЙД |
1. физиологични потребности – храна, вода, въздух, сън, секс. Най-силни са и блокират всички други. |
1. сексуални нагони – целят физическа наслада; общо либидните нагони – защита срещу външни дразнения; деструктивни нагони – съхраняват индивида, ако като обект им се явява неговият враг. |
2. потребност от безопасност – удовлетворяването й изисква: сигурност, стабилност, защита, организираност, ред, липса на тревожност. |
2. защитни механизми – способи за защита от вътрешно и външно напрежение; “успешната защита” води до сублимация – разрешава и елиминира напрежението от желанията; “неуспешната защита” ограничава силата и подвижността на Аза, способността му към адаптация; бори се срещу репрезентацията на нагона, но не елиминира афективния заряд; налага се поради страх от неодобрение от страна на Свръхаза; механизмите са репресия, отрицание, рационализация, реактивни образувания, проекция, изолация, регресия. |
3. потребност от принадлежност и любов /да се дарява и получава/ - удовлетворяват се чрез емоционални отношения с други хора, положение в дадена група, общество |
3. за съществуването си Азът се нуждае от любовта на Свръхаза и на То; при налагане изоставянето на сексуален обект, Азът се опитва да го възпроизведе в себе си. Приемайки чертите на обекта, Азът се прилага като любовен обект – превръщане на обектното либидо в нарцистично; идентификациите с обекти са трайни, чрез идентификация с бащата възниква азовият идеал, това отражение в Аза има особена контролираща роля, т.е. Свръхазът се противопоставя на останалата част от Аза. |
4. потребност от уважение и себеуважение – проявява се под формата на чувство за собственото достойнство и потребност от уважение под формата на обществено положение, признание; липсата на себеуважение води до чувство за малоценност /Адлер/ |
4. Азът се стреми да бъде морален; при противоречие между него и Свръхаза, се развива чувство за вина, то може да прерастне в чувство за малоценност, ако Свръхазът е особено жесток /тъй като е приел в себе си деструктивните азови нагони/. |
5. потребност от себеактуализация – пълно развитие на Аза; реализация и осъществяване на човешките възможности; метапотребности – битийни ценности, водещи себеактуализиращата се личност; те са самодостатъчни, а не средства за постигане на други цели. |
5. сублимация – процес, чрез който енергията, първоначално насочена към сексуални и агресивни цели, се пренасочва към други, често художествени, интелектуални и културни; сублимираната енергия създава това, което наричаме цивилизация. Според Фройд “нагон към усъвършенстване” не съществува. |
Търсенето на допирни точки между психоаналитичния модел на Фройд и йерархично-равнищната структура на потребностите на Маслоу установи трудностите в намирането на общи аспекти в двете теории, тъй като се сблъскваме с коренно различни концепции за човешката мотивация. Фройд акцентира върху биологичното като единствен двигател на поведението, докато пирамидата на потребностите на Маслоу е тясно обвързана с условията на средата, със социалната дейност на човека и индивидуалните различия във възприемането на света. Теорията на Маслоу за себеактуализацията представя липсващия у Фройд нагон към усъвършенстване. Фройд не обяснява за какво съществуват всички психични сили, защо Азът, То и Свръхазът се стремят да поддържат равновесие на напрежението? Неизбежно е предположението, че съществува енергия на растеж, която обяснява човешкия стремеж към съвършенство, Маслоу я нарича потребност от себеактуализация. Според него, ако човешкият живот е процес от избори, то себеактуализацията означава всеки избор да се решава в полза на израстване, като този процес е безкраен. Теорията за личността на Маслоу тръгва оттам, където психоанализата не дава отговор.
Eдип - препрочетен отново, но без плагиа...
СРЕЩУ ЛИТЕРАТУРНОТО ДЖЕБЧИЙСТВО - ПРЕВАН...
2. елада пиньо
3. хапче антидепресант
4. когато ру е
5. старият циничен бук
6. колега ,не ме занимавай с глупости- Ъпсурт бе,ЪпсурТ
7. култ
8. Бар "Разбити сърца"
9. бушмен
10. jump
11. ако си пролет
12. хандука мдхтинтви
13. chambao
14. she say: so what
15. правилата с чук върху стената
16. rhymester
17. илиян, по вавилонски
18. В. като Виржиния
19. пред строя мирррррррррно!
20. късметче за деня :)
21. другарят гений
22. ветрени мелници в дзен
23. d_Ada
24. бюро жалби и оплаквания
25. танцуващият с Бегбеде
26. рейна
27. просто Хано